dinsdag 3 februari 2009

BV's lokken toeristen


Het Nieuwsblad , 29/01/09



DIEST - Zeven BV's moeten Diest promoten als toeristisch centrum. De stad start met een grootschalige campagne om meer bezoekers te lokken. Felice, Guy Swinnen, Mario Aerts,... doen mee. Ook Mijn Restaurant (VTM) en De Smaak van De Keyzer (één) spelen een rol.



Schrik niet als u binnenkort Felice, Guy Swinnen, Mario Aerts, Jasper Erkens, Liliane Saint Pierre, Felix Alen of Kathleen Vandenhoudt de loftrompet hoort steken over Diest. De zeven Diestse BV's zijn door de stad onder de arm genomen om een grootschalige promotiecampagne in elkaar te steken. Bedoeling is de stad zo prominenter op de toeristische kaart te zetten.



Dré 'Felice' Steemans ziet het alvast groots. 'Binnen vijf jaar moet de Grote Markt van Diest te klein zijn', vindt hij. 'Diest heeft alles om een van de grootste steden van de provincie te worden. Er is alleen nood aan een frisse, jonge impuls. Deze promotiecampagne is daar een eerste stap in. Diest heeft immers een enorm potentieel. Vergeet niet dat het na Brugge de stad met de meeste geklasseerde monumenten is. De stad speelde bovendien vaak de hoofdrol in televisieseries. Denk maar aan Wij, Heren van Zichem en de vele producties van René Vlaeyen.'


Binnenkort strijken er opnieuw camera's neer in het centrum van Diest. De Lelie op de Grote Markt zal de komende maanden dienst doen als decor voor het VTM-programma Mijn Restaurant. Twee keer per week beelden van Diest op televisie, dat is onbetaalbare reclame, weet ook schepen van Toerisme Marc Florquin (SP.A). 'We gaan met de makers samenzitten en bekijken hoe we de slogan Diest, Mijn Stad kunnen meenemen in Mijn Restaurant.'



Vorig jaar kreeg de toeristische infobalie 17.000 bezoekers over de vloer en verdubbelde de vraag naar brochures ten opzichte van 2007. 'Die stijgende lijn willen we verder trekken', zegt Florquin. 'Dat willen we doen door dit voorjaar een nieuwe toeristische website te lanceren en natuurlijk met onze BV-campagne. In de binnenstad zullen we banieren ophangen van onze Diestse BV's en er worden ook stickers gedrukt. De nieuwe toeristische brochure kan aangevraagd worden.'



Opmerkelijk is dat in die nieuwe brochure ook een prominente plaats is vrijgehouden voor de eik uit De Smaak van De Keyser. De zomereik die een rol speelt in de prestigieuze één-reeks staat nochtans niet in Diest, maar in buurgemeente Scherpenheuvel. Centrummanager Joke Put meldde enkele weken geleden in een persbericht dat de Diestenaars fier mochten zijn op 'hun' eik. De Scherpenheuvelse burgemeester Manu Claes wees er echter fijntjes op dat de boom niet in Diest, maar op grondgebied Scherpenheuvel staat. Nu duikt de 250 jaar oude eik toch weer op in de toeristische brochure over Diest. Een vergissing? 'Toch niet', zegt Florquin. 'De eik staat op het grondgebied van Scherpenheuvel, dat geven we toe. Maar gevoelsmatig behoort hij tot Diest. Bovendien vonden we de winterse foto van de eik zo mooi, dat we hem toch graag in onze brochure wilden hebben.'


Geen opmerkingen:

Een reactie posten